Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Rusza przetarg na Podłęże – Gdów. Inwestycja za 2,3 mld zł

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
18-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PKP PLK ogłosiła przetarg na budowę linii kolejowej pomiędzy Podłężem a Gdowem. Do 2029 roku powstaną nowe tory, mosty, wiadukty i przeszło 900-metrowy tunel. Mieszkańcy Gdowa zyskają szybkie i niezawodne połączenie z Krakowem. Szacowana wartość zadania to 2,3 mld zł. Jak podkreśla zarządca infrastruktury ta inwestycja usprawni komunikację, skróci podróże do Zakopanego i Nowego Sącza oraz ułatwi transport towarów z i na Słowację.

Do 2029 roku powstaną nowe tory, mosty, wiadukty i przeszło 900-metrowy tunel. Szacowana wartość zadania to 2,3 mld zł, a planowany czas zakończenia prac do 2029. Jest to największa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (PKP PLK) na południu kraju. Jej realizacja ma usprawnić podróże do Zakopanego i Nowego Sącza oraz ułatwić transport towarów z i na Słowację.

Mniej niż 30 minut – w takim czasie pociągi aglomeracyjne dojadą z Gdowa do centrum Krakowa, po zakończeniu prac przy nowych torach na odcinku Podłęże – Gdów. Oprócz stacji w Gdowie PKP PLK wybuduje również nową stację Podłęże Bałachówka i przystanki w Zagórzu k. Niepołomic i Wiatowicach. Perony będą w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się dzięki przejściom podziemnym i skrzyżowaniom bezkolizyjnym wyposażonym w windy.

– Nowa linia kolejowa z Podłęża na południe Małopolski będzie mieć nie tylko kluczowe znaczenie dla regionu, ale również strategiczną wartość dla całego kraju. Nie będzie rozwoju Polski bez rozwoju infrastruktury – mówi Władysław Kosiniak-Kamysz, wicepremier, minister obrony narodowej.

– Dzięki inwestycji Podłęże – Piekiełko podniesiemy konkurencyjność tego regionu Małopolski. Stawiamy na kolej, także w innych częściach naszego państwa, które wymagają budowy nowych linii kolejowych. Realizujemy również projekt budowy kolei dużych prędkości. Wszystkie te inwestycje wpłyną pozytywnie na rozwój gospodarczy naszego kraju - mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Dla bezpieczeństwa linia kolejowa została zaprojektowana tak, by wszystkie skrzyżowania z drogami były dwupoziomowe. Nowy odcinek będzie włączał się w istniejącą magistralę kolejową E30 (Kraków – Rzeszów) pomiędzy przystankiem Węgrzce Wielkie i stacją Podłęże. Tory wybudowane będą nad autostradą A4, by poprzez system mostów i wiaduktów łączyć się zarówno z linią kolejową w kierunku Krakowa Głównego, jak i Nowej Huty.

W kierunku Gdowa tory będą poprowadzone z wykorzystaniem licznych obiektów inżynieryjnych. W ramach inwestycji powstanie również dwunawowy tunel kolejowy. Stacja kolejowa w Gdowie została zaplanowana w sąsiedztwie Marszowic. Perony znajdą się pod istniejącą drogą, która na potrzeby projektu zostanie podniesiona i skomunikowana ze stacją.



– To co będzie się działo w tym obszarze Małopolski, ale także w innych regionach kraju, to całkowicie nowa infrastruktura kolejowa, której nigdy nie było. Tak jak drogowcy dziś mają już ponad 5 tys. kilometrów ekspresówek i autostrad, tak w obszarze kolejowym chcemy podążać tą samą drogą. Chcemy wybudować całkowicie nowe linie kolejowe wysokiej przepustowości, o najlepszych parametrach, aby wozić miliony pasażerów – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Przygotowujemy kolejne przetargi dla tego projektu. W planach mamy uruchomienie wszystkich postępowań do końca tego roku. Nową trasą pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy za pięć lat – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Zwycięzca ogłoszonego przetargu będzie miał czas na wykonanie inwestycji do połowy 2029 roku. Po zakończeniu prac powstanie dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa, po której pociągi pasażerskie będą mogły się poruszać z prędkością 160 km/h, a towarowe o 40 km/h mniej. Na odcinku Podłęże – Gdów zaprojektowano 34 mosty i wiadukty kolejowe. Dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego powstaną 33 skrzyżowania bezkolizyjne.



Budowa linii kolejowych Podłęże – Podłęże Balachówka i Podłęże – Gdów to część projektu „Podłęże-Piekiełko”, największej inwestycji PLK SA na południu kraju. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tej inwestycji (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte). Obok Limanowej trwają przygotowania do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który skróci podróże pociągiem do Nowego Sącza.

W toku są postępowania przetargowe na dwa inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale i Szczyrzyc – Tymbark. Inwestycja składa się na modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowę 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Na Podlasiu duże zmiany

Infrastruktura

PKP PLK: Na Podlasiu duże zmiany

Roman Czubiński 15 stycznia 2025

PKP PLK w końcu zmodernizują perony w Szczecinku

Infrastruktura

PKP PLK w końcu zmodernizują perony w Szczecinku

Roman Czubiński 14 stycznia 2025

PKP PLK: Kujawsko-pomorskie „na dobrych torach”

Infrastruktura

PKP PLK: Kujawsko-pomorskie „na dobrych torach”

Roman Czubiński 12 stycznia 2025

PKP PLK: Przełom w inwestycjach na Pomorzu

Infrastruktura

PKP PLK: Przełom w inwestycjach na Pomorzu

Roman Czubiński 09 stycznia 2025

Zobacz również:

PKP PLK: Na Podlasiu duże zmiany

Infrastruktura

PKP PLK: Na Podlasiu duże zmiany

Roman Czubiński 15 stycznia 2025

PKP PLK w końcu zmodernizują perony w Szczecinku

Infrastruktura

PKP PLK w końcu zmodernizują perony w Szczecinku

Roman Czubiński 14 stycznia 2025

PKP PLK: Kujawsko-pomorskie „na dobrych torach”

Infrastruktura

PKP PLK: Kujawsko-pomorskie „na dobrych torach”

Roman Czubiński 12 stycznia 2025

PKP PLK: Przełom w inwestycjach na Pomorzu

Infrastruktura

PKP PLK: Przełom w inwestycjach na Pomorzu

Roman Czubiński 09 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5